روانشناسی

اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان

 

اضطراب در کودکان درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز به شیوه‌ای متفاوت به استرس واکنش نشان می‌دهند که بستگی به سن، شخصیت فردی و مهارت‌های رفتاری دارد. زمانی که صحبت از اضطراب کودکان است، آن‌هایی که به تازگی به مدرسه وارد شده‌اند، چندان قادر به بیان احساساتشان به صورت کامل نیستند اما کودکان بزرگ‌تر می‌توانند بیان کنند که دقیقاً چه چیزهایی آن‌ها را ناراحت می‌کند و چرا. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که این اطلاعات را در اختیار پدر و مادرشان بگذارند.

اضطراب بزرگترین عامل بهم خوردن بهداشت روانی انسان است. یکی از دلایل اساسی اضطراب وابستگی است. این که به چیزهای ریز و درشت وابسته باشیم و دل کندن از آنها برایمان سخت باشد. لا زم به ذکر است که تنها یک وابستگی می تواند آرامش بر دلمان بیندازد.
وابستگی به منبعی پایان ناپذیر که کمال مطلق است، تنها سرچشمه زلا ل صفا و معنویت مقام باری تعالی است که همانا انسان با وابستگی به خداوند از غیر جدا شده، خود را به او می سپارد و به آرامشی همیشگی و جاودان دست می یابد و این میسر نخواهد شد مگر در شناخت کاملی از خودشناسی و خداشناسی.

کسی که اعتماد به نفس دارد، در اثر تلاش و پیگیری و با استفاده از استعدادهایش می تواند به هرآنچه اراده کند دست یابد و اما موجودی که فاقد اعتماد به نفس باشد، هر آنچه اندوخته باشد را نیز از کف خواهد داد.

 

علائم و نشانه های اضطراب در کودکان

علائم رایج عبارتند از

* شکایت از دل درد یا سردرد
* مشکلاتی در خواب یا تمرکز
* تغییرات رفتاری مانند بی‌حوصلگی یا کم صبری یا اصطلاحاً گیر دادن
* افزایش رفتار عصبی مانند ناخن جویدن
* اجتناب از مدرسه رفتن یا به مشکل برخوردن در مدرسه

 

در ادامه مطلب تصمیم داریم در رابطه با اضطراب در کودکان بیشتر صحبت کنیم با ما همراه باشید در سایت دو نی نی 

 

اضطراب در کودکان

 

عوامل پدید آورنده اضطراب

 اختلاف و درگیری خانوادگی

کودکی که در محیط خانواده احساس امنیت و آرامش نداشته و فضای پرتنش و پردرگیری باعث عدم تعادل روحی و جسمی وی شده، به خاطر وحشت از دست دادن محبت پدر و مادر و احتمالا جدایی آنها دچار اضطراب می شود.

 انتقاد دائم، بازخواست و سرزنش کودک

کودک و دانش آموزی که زیر ذره بین پدر و مادر و اطرافیان باشد و رفتار و نمراتش موردنظر بوده و مدام بازخواست می شود، در صورتی که قصور و کوتاهی داشته باشد مورد سرزنش قرار می گیرد و ترس از عدم موفقیت سبب اضطراب می شود.

 

 مقررات دست و پاگیر در خانواده 

چنانچه امر و نهی مکرر و عدم استقلا ل در انجام کارها و حتی انتخاب نوع لباس، در خانه وجود داشته باشد، کودک کم کم اعتماد به نفس لا زم را از دست می دهد و به مرور زمان مانند یک ماشین منتظر گرفتن برنامه می ماند. در انجام کارهایش دچار وسواس و دلشوره می شود و بدون کمک دیگران قادر به انجام کارهایش نخواهد بود و این امر سبب افسردگی و گوشه گیری و اضطراب وی می شود.

یک کتاب یا فیلم ترسناک

داستان‌های علمی تخیلی ممکن است در کودکان ایجاد اضطراب کند. کودکان عموماً تحت تأثیر ترس، خشونت، صحنه‌های دردناک فیلم یا داستان قرار می‌گیرند. در حالی که برخی کودکان احتمال دارد نسبت به بقیه حساس‌تر باشند. پس بهتر است محتوای این رسانه‌ها را تا حد امکان از دسترس کودکان دور نگه داریم. توصیه دیگر این است که فیلم‌ها، داستان‌ها و بازی‌های رایانه‌ای مناسب برای سن کودک را برگزینیم و بر محتوای آن‌ها نظارت داشته باشیم که حاوی صحنه‌های وحشتناک و نامناسب برای کودکان نباشند.

 داشتن ظاهری نامتعادل و غیرمعمول 

کودکی که چهره نامناسب یا اندامی نامتعادل دارد، از اینکه در جمع دیگران باشد احساس حقارت می کند. این کودک از تمسخر دیگران می گریزد و از چیز مبهمی رنج می برد و به دلیل عدم تعادل جسمی، فراری، گوشه گیر و مضطرب می شود.  بیماری های پی درپی کودک 
کودکی که مرتبا بیمار است، ضعیف بوده و زود خسته می شود. نمی تواند فعالیت هایش را خوب انجام دهد و اعتماد به نفس ندارد و ترس از عقب ماندن از دیگران و عدم توجه سایرین به او سبب نگرانی و اضطرابش می گردد.

 برنامه به شدت پرمشغله

اگر کودک شما باید مرتباً از یک فعالیت به فعالیتی دیگر منتقل شود ممکن است دچار استرس شود خصوصاً اگر کودکی باشد که هر از چند گاهی نیاز به زمانی برای استراحت داشته باشد.

 

اضطراب در کودکان

راهکارهای مناسب برای رفع اضطراب و تقویت اعتماد به نفس


۱) کودک را از عوامل فشار روحی دور کرده و محیط را آرام و تفاهم میان کودک و دیگران ایجاد کنیم.

۲) به گونه ای رفتار کنیم که کودک بفهمد مورد پذیرش خانواده و دیگران است و دوستش دارند.
۳) نیازهای مختلف کودک را حتی الا مکان مهیا کرده و زمینه های رشد کودک در فعالیت های مختلف را به وجود آوریم.
۴) محیط خانه را گرم و صمیمی کنیم و از نظر عاطفی کودک را تامین نماییم.
۵) به گونه ای رفتار کنیم که مفهوم نظم را درک کند و الگوهای مناسب در اختیارش بگذاریم تا به هدفش برسد.
۶) به شخصیت کودک احترام بگذاریم و به او استقلا ل دهیم تا کارهایش را خودش انجام دهد.
۷) کودک را از محیط های حسادت، تمسخر، توهین و تنبیه دور کنیم. غرورش را نشکنیم و در مقابل محبت افراط نکنیم و همچنین به خواسته ها و تمایلا ت نابجای او پاسخ مثبت ندهیم.
۸) توسط خود کودک محیطی ایجاد کنیم که باعث آرامش روحی او شود و استراحت و تغذیه و تفریح کافی و مناسب داشته باشد.
۹) در میان کودکان تبعیض قائل نشویم و اجازه دهیم حرف های خود را زده و عقده های درونی خویش را خالی کنند و سالم فکر کنند.
۱۰) سخنان آرامش بخش و استفاده از ادبیات شادی بخش را در شیوه کاری خود بگنجانیم.
۱۱) تلقین نکات مثبت به کودک و انجام کارهای شادیآور و قرار گرفتن در جمع و محیط های شاد و همسالا ن خوشرو و مهربان.
۱۲) اعمال محبت کافی وترک عادت های ناروا و فراموشی و انکار غم ها و دور کردن کودک از نگرانی.
باید محیطی ایجاد کنیم که کودک اعتماد به نفس پیدا کند و در انجام کارها به خود متکی باشد و البته این عملکردها برای از بین بردن اضطراب به شرط همکاری خانواده و مدرسه در ایجاد محیط امن و آرامش بخش به موفقیت بیشتری دست پیدا می کن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *