تغذیه

تغذیه کودک یک الی دو ساله

تغذیه کودک

غذای کودکان یک لغایت ۲ ساله باید مختصر حجم، اما نیروبخش و مناسب و شامل کل گروههای غذایی باشد. مقدار غذای کودک می‌تواند برحسب اشتهای او افزایش یابد.

 

نباید انتظار داشته باشیم که کودکان مشابه بزرگتر‌ها خوراک بخورند، چون گنجایش معده آنان هنوز کوچک است.

 

از طرف دیگر به علت اینکه حس کنجکاوی کودک جهت آشنا شدن با دنیای بیرون تاثیر زیادی بر اشتهای او می‌گذارد این امر ایجاب می‌کند که وعده‌های غذایش ۵ تا ۶ بار در شبانه روز باشد که سه وعده آن وعده‌های اصلی است که باید مقوی و پر انرژی باشد و دو وعده آن نیز میان وعده است که باید مناسب و مکمل وعده‌های اصلی باشند.

 

در این سن هنوز هم کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود الی بخشی از انرژی و موادغذایی باره بیچارگی او از این روش در اختیارش پیمان گیرد.

 

در ادامه مطلب تصمیم داریم در رابطه با تغذیه کودک بیشتر صحبت کنیم با ما همراه باشید در سایت دو نی نی 

مکمل‌های غذایی از ۶ ماه به پس چیست؟

بهتراست غذای کودک را با لعاب برنج آغاز کنید. برتری برنج این است که خیلی مختصر حساسیت زاست و تقریباً نشاسته ناب-سره است، از این رو معده کودک براحتی آنرا هضم می‌کند. برای اولین بار، نیمه لغایت یک ساعت پس از شیرخوردن، لعاب برنجی جاسازی کنید که کمی غلیظ‌تر از شیر مادر باشد و با قاشق پسندیده اندازه دهان کودک یک قاشق لعاب برنج به او بدهید، در روزهای پس به بازبینی حجم و غلظت این غذا را اضافه کنید و طبق گرایش کودک به او خوراک بدهید.

 

پس از دو هفته غذای دوم یعنی فرنی را شروع کنید. برای تهیه فرنی از شیر پاستوریزه و نشاسته کاربرد کنید و غذای دوم فرنی است. از آخر ماه هفتم سوپ را شروع کنید.

 

باید توجه داشته باشید که غذای کمکی نوزاد باید، با حجم کم دارای بیشترین انرژی باشد یعنی غذای کودک نباید رقیق باشد، چون حجم معده کودک مختصر است و باید در کمترین حجم، بیشترین انرژی را داشته باشد. غذای او باید نرم باشد، اما سعی کنید در مرحله آغاز سوپ، فقط سبزی ها کاملاً پخته را با چنگال نرم کنید، چون اگر دائم غذا له شده باشد کودک در یادگیری جویدن سخت پیدا می‌کند. از مواد غذایی کاربرد کنید که بطور معمول در غذای خانواده وجود دارد.

 

باید غذای کودک را یک بار در روز جاسازی کنید و بعد از رسیدن به حرارت پسندیده و له کردن قطعه‌های درشت، به کودک بدهید. بقیه خوراک را در یخچال نگهداری کنید و در زمان پسندیده گرم کرده، به او بدهید.

 

مواد غذایی مفید برای هوش کودک

این کارآزموده اطفال گفت: مغز کودکان به انرژی نیاز دارد و مواد غذایی پسندیده به شفا خلق و خو، حالت شناختی و حافظه کودکان کمک می‌کند، بنابراین، همش مطمئن شوید که کودک شما در سن مناسب، غذاهای باره نیاز بدن خویش را خورده است و  به غذایی حساسیت ندارد.

 

فواید میوه‌خوردن  برای کودکان

برخی از میوه‌ها به علت خواصی که دارند باید حتما در رژیم غذایی کودک جا داده شود، مشابه گونه ها توت؛ گونه ها توت مانند توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌است، آنتی اکسیدان‌ها توان شناختی و توانایی فکر کردن را در کودکان افزایش داده و ویتامین C موجود در آن سیستم دفاعی تن را درمان خواهد بخشید.

وی بیان کرد: تخم‌مرغ یکتا از غذا‌های مغذی برای رشد کودک است که باید در رژیم غذایی او جای داد؛ تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد غذایی مثل چربی امگا-۳ اسید‌های لوتئین و روی است، این مواد غذایی برای رشد مغز کودک لازم است.

ماست، یکتا از بهترین مواد تامین کننده پروتئین بدن کودک

این متخصص اطفال افزود: ماست بهترین منبع پروتئین، چربی و ویتامین ب است؛ چربی موجود در ماست برای سلامت مغز لازم است، این چربی غشای مغز را نرمش پذیر نگه می‌دارد و به انتقال پیام‌های عصبی کمک می‌کند.

محتشمی با تاکید بر اینکه باید ماهی را  در رژیم غذایی کودک اضافه کرد، اظهار کرد: ماهی غذای زیاد عالی برای مغز است و در بر گیرنده چربی امگا ۳ و ویتامین D است؛ این مواد غذایی از توانایی شناختی کودک محافظت و حافظه را تقویت می‌کند، ماهی تن، ماهی قزل آلا و ساردین نیز منابع خوب چربی امگا ۳ است که اهمیت حیاتی برای رشد و تکامل مغز و کارکرد شناختی کودک دارد.

وی یاداوری کرد: جو دوسر ماده‌ای سرشار از فیبر و پروتئین است که شریان‌های مغز و قلب را تمیز نگه می‌دارد؛ بر پایه یک تحقیق انجام شده، کودکانی که جو دوسر در برنامه غذایی داشتند نسبت به سایرین بهتر می‌توانستند سخت درسی خود را حل کنند، علاوه بر آن جو دوسر انرژی زای سریع نیز است.

 

۱۰ توصیه برای تغذیه کودکتان

برای اینکه فرزندتان تغذیه‌ی درست و سالمی داشته باشد این توصیه‌ها را آویزه‌ی گوشش کنید. با ما همراه باشید.

 

زمانی که بچه‌ها برای اولین بار سوار دوچرخه می‌شوند لغایت یاد بگیرند چطور تعادلشان را حفظ کنند کمی درازا می‌کشد، اما زمانی که پاهای کوچکشان را به راستی روی پدال قرار می‌دهند و هدایت فرمان را در دست می‌گیرد به راحتی پا می‌زند و می‌روند. این مسئله در مورد تغذیه نیز راستگو است. یعنی زمانی که کودک از نخست یاد بگیرد تغذیه‌ی سالمی داشته باشد این خو را همش رعایت می‌کنند و بالطبع تن سالم‌تری دارد. برای اینکه فرزندتان تغذیه‌ی صحیح و سالمی داشته باشد این توصیه‌ها را آویزه‌ی گوشش کنید. با ما همراه باشید.

۱. به او یاد بدهید با لذت غذا بخورد

 

غذا خوردن در خانه و به به اتفاق اعضای خانواده و یا در جمع رفقا مدرسه شیوه احسان است تا فرزندتان با اشتها غذا بخورد و متعلق به لذت ببرد. زمانی که بچه‌ها در جمع هستند علاوه بر خوردن این فرصت را نیز می‌یابند ببینند بقیه چه می‌خورند؟ در این چهره میل اغلب به تنوع غذایی پیدا می‌کند. داشتن تغذیه‌ی گوناگون یکتا از اصول تغذیه‌ی سالم است.

 

۲. به او بگویید وعده‌ی صبحانه‌ از اهمیت فوقانی برخوردار است

 

بدن برای این که یک صبح کاری را آغاز کند به انرژی نیاز دارد. پس از یک شب کامل که در خواب ماضی ذخیره‌ی انرژی کاسته شده است. به او بگویید حتی ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و قطارها نیز بدون سوخت نمی‌توانند کار کنند. بعد برای رفتن به مدرسه یا بازی لازم است روزشان را به یک صبحانه‌ی کامل پیش درآمد کنند.

 

غذا خوردن در منزل و به همراه اعضای خانواده و یا در جمع دوستان مدرسه طریق احسان است الی فرزندتان با اشتها خوراک بخورد و از آن لذت ببرد

 

۳. راز سلامتی تو: تغذیه‌ی سالم

 

به فرزندتان یادآور شوید برای اینکه تندرست باشد و زود بیمار نشود باید هر روز بیش از ۴۰ ویتامین و مواد معدنی دریافت کند. هیچ ماده‌ی غذایی همه‌ی این ویتامین‌ها را یکجا ندارد. برای همین لازم است که هر روز مواد غذایی متنوعی بخورد تا ویتامین‌های مورد دربایستن خویش را تأمین کند. هیچ ماده‌ی غذایی خیلی عالی یا خیلی افتضاح وجود ندارد. برای همین نباید به اجبار خویش را از خوردن محروم و یا اینکه زیاده‌روی کرد. به او یاد دهید بهترین طریق برای داشتن تغذیه‌ی سالم این است که در درازا روز مواد غذایی گوناگون بخورد.

 

۴. بهترین منبع تأمین انرژی: گلوسید بخور

 

برای تأمین گلوسیدها باید مواد غذایی مثل غلات، پاستاها، سیب زمینی، برنج و نان خورد. به فرزندتان یاد بدهید که گلوسیدها باید بیش از نیمی از نیازهای روزانه‌ی ما را تأمین کنند و مهم است که در هر وعده‌ی غذایی حداقل یک گلوسید مصرف کنند. بچه‌ها باید نان کامل، پاستاها و غلات بخورند الی فیبر مضاعفی دریافت کنند.

 

۵. هر روز و زمانی که دلت ناتوانی می‌رود میوه و سبزی ها بخور

 

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای باره دربایستن بدن هستند. به فرزندتان بگویید همه‌ی ما باید روزانه ۵ بار میوه و سبزیجات بخوریم. به عنوان مثال یک لیوان آب میوه برای صبحانه، دو گونه سبزیجات برای هر وعده‌ی غذایی و یک یکتا سیب یا موز به عنوان وسط وعده. در این صورت بچه‌ها نیازشان به ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها را تأمین می‌کنند.

 

۶. به او بگویید خوردن غذاهای خیلی چرب به نفع او نیست

 

بهترین و بدترین نوشیدنی های کودکان را بشناسید
تغذیه تندرست = کودک سالم

مواد غذایی خیلی چرب مشابه کره، سیب زمینی احمر کرده و شیرینی‌جات با هستی اینکه خوشمزه‌اند الزاماً برای بدن مفید نیستند. به او بگویید نان و کره خوب است به شرطی که کره‌اش زیاد نباشد. بدن ما به چربی دربایستن دارد الی بتواند تمام عناصر مغذی را اخذ کند اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. به او توصیه کنید اگر صبحانه را چرب خورده است برای ناهار مختصر چرب‌تر بخورد.

 

به فرزندتان یادآور شوید برای اینکه تندرست باشد و زود مریض نشود باید هر روز بیش از ۴۰ ویتامین و مواد معدنی گرفتن کند. هیچ ماده‌ی غذایی همه‌ی این ویتامین‌ها را یکجا ندارد. برای همین لازم است که هر روز مواد غذایی متنوعی بخورد الی ویتامین‌های باره دربایستن خود را تأمین کند

 

۷. میان وعده خوب است

 

حتی اگر بچه‌ها سرِ میز هم خوب خوراک خورده باشند مفتوح در بین روز امکان دارد به اصطلاح «دلشان ضعف» برود به خصوص بعد از بازی یا ورزش. برای همین وسط وعده زیاد خوب است به شرط این که جای وعده‌ی اصلی را نگیرد. به او بگویید می‌تواند چیپس، کره‌ی شکلاتی، شیرینی‌جات یا بیسکوییت بخورد اما به جای این‌ها بهتر است میوه های تازه یا میوه خشک، هویج یا یک ساندویچ سخیف نان و پنیر و گردو را آزمون کند. در هر حال به او یادآور شوید که هر چه می‌خواهد بخورد باز یادش باشد که باید مواد غذایی متنوعی بخورد.

نوشیدن آب در کودکان

 

۸. تشنه نمان و آب زیادی بخور

 

بچه‌ها باید بدانند که بیش از نیمه وزن آن‌ها از آب ساختن شده است. تن همه‌ی ما علاوه بر مواد غذایی به روزانه ۵ لیوان مایعات نیز بیچارگی دارد.

 

به بچه‌ها یاد بدهید برای اینکه بدن دهیدراته نشود یعنی آب آن از دست نرود مهم است که مایعات زیادی بنوشند به خصوص در حین ورزش و یا زمانی که هوا گرم است.

 

نباید تشنه بود و بعد به سراغ آب رفت چون زمانی که خیلی تشنه می‌شویم یعنی تن آب خویش را از دست دیتا است.

 

آب شیر برای رفع عطش خوب است اما آب معدنی، آب میوه‌ها، چای، شیر و مایعات سودمند سایر نیز گزینه های نکویی محسوب می‌شوند.

 

۹. به او یاد دهید دندان‌هایش را مرتب مسواک بزند دست کم دو مرتبه در روز

 

بچه‌ها باید هر روز حداقل دو مرتبه مسواک بزنند. مصرف مواد غذایی سرشار از قند در طول روز می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. برای همین به او گوشزد کنید که مصرف نوشیدنی‌های شیرین و یا خوردن شیرینی‌جات بسیار باعث پوسیدگی دندان‌هایش می‌شود برای همین نباید زیاده‌روی کند. بچه‌ها باید بدانند که بهترین طریق برای داشتن لبخند و دندان‌های زیبای این است که روزانه کمینه دو بار مسواک بزنند.

 

۱۰. فرزندتان را به ورزش تشویق کنید

 

بچه‌ها باید یاد بگیرند که تکانی به خود بدهند. به او روشنگری دهید گرد از اصول تندرست زیستن ورزش است. عضلات همانند دوچرخه می‌مانند زمانی که از آن‌ها استفاده نشود زنگ می‌زنند. برای همین استخوان‌های ما احتیاج به تحرک دارند. تکاپو بدنی قلب و استخوان‌های ما را در سلامت نگه می‌دارند. ورزش نوعی سرگرمی نیز محسوب می‌شود و آن‌ها را شاداب و سرحال می‌کند فرزندتان را تشویق کنید که هر روز ورزش کند. ورزش‌های مدرسه مانند ریسمان بازی یا فوتبال خوب است. شنا فوق‌العاده است الی بدن بچه‌ها تندرست و روی فرم بماند.

 

چند نکته مهم برای بهداشت غذای کودک:

– پیش و پس از تعبیه غذا دست ها باید شسته شوند.

– غذاها خوب پخته شوند. زیرا گرما مایه از بین رفتن میکروب های بیماری زا می شود و خطر آلودگی احتمالی غذا در پرتو گرما از بین می رود.

– غذای کودک باید برای هر وعده پسین تهیه شود و فاصله بین وقتی که غذای کودک پخته می شود لغایت زمانی که به کودک غذا دیتا می شود طولانی نباشد زیرا شایستن دارد میکروب ها در خوراک تکثیر یابند.

– غذاهای پخته به طور درست نگهداری شود. غذاهای مانده سریعا” خنک و در ظرف دربسته در داخل یخچال نگهداری شود.

– در تهیه غذای کودک از مواد غذایی تندرست و پاکیزه کاربرد شود.

– برای نوشیدن و جاسازی خوراک نیز از آب سالم بهره‌گیری شود.

– غذاها از دسترس حشرات و جوندگان دور نگهداری شود. بدین قصد غذاها باید در ظرف درب دار و دور از دسترس حیوانات و حشرات نگهداری شود چون حیوانات حامل میکروب های بیماری زا هستند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *