پزشکی و سلامت

کودکان بدخواب را خوش خواب کنیم

کودکان بد خواب

کودکان بدخواب را خوش خواب کنیم

 

کودکان بدخواب را خوش خواب کنیم وقتی برای خود و کودک‌تان زمان خواب مشخصی داشته باشید، بعد از مدتی کودک به این خواب منظم عادت می‌کند. رهنمود می‌شود والدین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پیش از خواب، مقدمات خواب کودک را فراهم کنند. خاموشی تلویزیون و چراغ‌های اضافه، آماده‌سازی تخت‌خواب و برقراری خاموشی از دسته موارد غیر‌مستقیمی است که با رعایت آن، کودک برای خواب حاضر می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از پایداری او، وقت خوابش را به طور سر راست گوشزد نکنید.

این ایام که بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند ممکن است والدین نیز سخت‌گیری ابدیت را نسبت به ساعت خواب کودک نداشته باشند و همین مایه بدخوابی یا نخوابیدن او شود. این در حالی است که بسیاری از والدین شاغل هستند و ممکن است مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد. کافی است بعضی قوانین را در مدت موعد کوتاهی به او یادآوری کنید لغایت کم کم از یک کودک بدخواب یک کودک خوشخواب بسازید با ما باشید در دو نی نی

 

زمان تعیین کنید

باید مجدد برای کودک موعد خواب تعیین کنید. در این حالت کودک می‌تواند به اتاق خودش برود و از پیرامون والدین به محیط شخصی خودش وارد شده و بعد از گذشت مدتی یا بلافاصله به خواب برود. او باید بدانید که خوابیدن قانون و روال مشخصی دارد که نباید تغییر کند. بیشتر بخوانید: چگونه کودک را فقط بخوابانیم؟

 

یکی از مشوق‌ها داستان است

اگر به کودک قول دهید قبل از خواب برایش قصه تعریف می‌کنید، مطمئن باشید او با ذوق و شوق اکثریت برای خوابیدن آماده می‌شود. برای گزینش داستان به او چند پیشنهاد بدهید و از او بخواهید گرد را انتخاب کند. حتی می‌توانید درباره ماجرای داستان از او سوال کنید و به نوعی او را نیز درگیر داستان کنید الی هیجان بیشتری پیدا کند. بیشتر بخوانید: پیشنهاد کتاب قصه کودکانه برای خواب

 

فعالیت‌ها را مختصر کنید و همراهش کنید

هرچه به زمان خواب نزدیکتر می‌شوید بهتر است فعالیت‌های کودک را نیز مختصر کنید لغایت او به یک آرامش نسبی برسد به همین علت باید کارهایی مشابه بازی کردن و کارتون نگریستن کردن و به اصطلاح ورجه وورجه کردن را کناره بگذارید الی کودک کم کم حاضر خواب شود. برای رسیدن به آمادگی برای خواب بهتر است او را در آماده کردن رختخوابش سهیم کنید و مثلا از او بخواهید بالشش بیاورد و روتختی‌اش را ساحل بزند و … به این ترتیب او برای خوابیدن دلگرمی می‌شود.

 

دلایل نخوابیدنش را پیدا کنید

بدون شک نخوابیدن کودک دلیلی دارد که با پیدا کردن و رفع آن می‌توانید سخت را حل کنید. یکی از مشکلا اختصاص و عادت‌هایی مثل بغل کردن است. مراقبت‌های افراطی نیز میتواند کودک را حساس کرده و با نبود هرکدام بهانه گیری کرده و نخوابد.

 

تنظیم خواب کودک متناسب با سن او

کودکان ذیل ۵ سال باید ۹ الی ۵/۹ شب بخوابند و خواب کودک نباید هماهنگ با خواب والدین باشد. اگر کودک خو به خوابیدن در ساعت ۱۱ شب دارد باید بامداد یک ساعت زود از خواب بیدارش کنید و خواب روز را هم برایش مختصر کنید الی هر شب یک ساعت زودتر به رختخواب برود. اگر کودک ۹ شب بخوابد و ۷ یا ۸ بامداد از خواب بیدار شود، تغذیه مناسبی هم خواهد داشت. تنظیم خواب کارایی بسزایی در رشد جسمی، هوش و خلق و خوی کودک دارد. نگران نباشید چون در عرض یک هفته می‌توانید خواب کودک را تنظیم کنید. دقت داشته باید که خواب منظم مشابه نفس کشیدن از مهمترین مسائل زیستی به آمار می‌رود. در باره خواب کودک باید از دوران بارداری به این مسئله توجه کنید چون در بارداری تغییر ساعت بیولوژیکی رویداد می‌افتد و کودک با این عادت والده به دنیا می‌آید اما بهتر است این عادت به تعدیل برسد.

عادت‌های خواب کودک را تغییر دهید

برای این که بتوانید به کودکتان کمک کنید الی شب‌ها خواب بهتری داشته باشد، باید در عادت‌های زمان خواب او تغییراتی برپایی کنید و برای مثال او را بیدار بگذارید الی چگونگی سازگاری و انفرادی خوابیدن در رختخواب را چه اول شب و چه نصف شب بیاموزد. اگر او نوزاد است پوشک او را عوض می‌کنید و روی پا لالایی می‌دهید تا خوابش ببرد و سپس او را به جای خوابش منتقل می‌کنید.
ممکن است او را در حالی که بیدار است به جای خوابش ببرید و خویش به تنهایی بخوابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *